Min PL-Process

Nu ska jag berätta hur min PL-process ser ut även om den säkert ser olika ut för andra… men jag har hittat ett sätt som fungerar för mig:

1. Jag hämtar mina bilder från dropbox (då jag för det mesta använder min mobil för vardagsfotografering) men hämtar också från systemkamerans minneskort om det inte är tömt.
2. Jag brukar göra en del kollage i mobilen också, sparar ner bilder på sms, instagraminlägg, nyheter mm som jag vill ha med i mitt album.
3. Skapar veckomappar som jag lägger alla bilder i och rensar vilka bilder som ska vara med och inte. Gör ytterligare collage om det behövs.
4. Tar mitt planeringsblad och ritar upp mina bassidor – så märker jag ju om jag behöver någon insert. Märker upp vilka som ska passa i 4×6-fickorna resp 3×4 fickorna så att det stämmer.
5. Redigerar bilderna, gör kollage och sätter ihop bilderna i photoshop, skriver på en del osv – så, så gott som alla bilder blir 10×15 format även om en del är ex 10×10 eller 2st 3×4 på ett.
6. Framkallar bilderna
7. Beskär och sätter in fotona i rätt ficka (kikar på planeringsbladet men kan ändra runt om jag ändrar mig någonstans…)
8. Sätter i PL-kort där det passar..
9. Dekorerar och skriver antingen för hand eller på skrivmaskin på resten.
10. Klar!

Hoppas att det gav lite tips och idéer till er egen process.

Planeringsarken finns att ladda ner gratis hos A Vegas Girl at heart.

Em

2 thoughts on “Min PL-Process

    • Hej Anna! Stort Tack! Som synes har jag inte varit aktiv här alls på superlänge men ska förhoppningsvis finna tiden att åtminstone uppdatera ibland. 😉
      Kram Emmeli

Kommentera

