De första övningsuppgifterna

Så har utbildningen (Grafisk Design 40v på Distansskolan) börjat och det är sååå roligt! Känns som en väldigt seriös och lärorik utbildning, väl värd sina slantar om man vill lära sig både programmen och tänket inom grafisk design, färg, typografi. Perfekt för mig.

Det första jag börjat lära mig är photoshop, photoshop har jag varit inne och petat i en hel del tidigare men det känns roligt att få lära sig den senaste versionen från grunden istället för att det jag själv lärt mig…

Första veckans uppgifter var att lära sig skillnaden på att spara för tryck och för webben, beskära bilder – det gyllene snittet.

Vi fortsatte med att gå från färg till svartvitt och använda sig av kontraster och nyanser för att skapa fina skiftningar i den svartvita bilden som jag till sist lade på en sepiaton på.

04-Svartvit-Före_Efter

 

Här skulle vi bland annat trolla bort en av hästarna, ta bort ”staketet” och beskära bilden. 05-Contentaware_före_efter

Här skulle vi på bästa sätt ta bort de svarta strecken i fotot och den störande ”bågen” i högerhörnet.06-lagningspensel-före-efter

 

Jag har fått lära mig vilka verktyg som man använder till vad och när de passar bäst. Att kombinera fler olika verktyg beroende på vad det är man ska trolla bort exempelvis.

Riktigt skoj. Detta var första veckans övningar… Ska precis börja på vecka 3 nu.

Em

Kommentera

