Virka African Flowers

20130827-095233.jpg

Det är verkligen så kul att virka!

Just nu har jag lite väl många virkprojekt uppe på alla andra projekt jag har igång… :).

Har inte bestämt mig om jag ska göra ännu en filt till Estelle eller om det ska bli en kudde, eller något annat? Vad tycker ni?

Beskrivning på African Flower:
Garnet jag använt heter Catania och är ett bomullsgarn och för att få dem lite luftigare och inte så täta och hårda så fick jag tips om att använda mig av en större virknål och den jag använt här är nr: 4,5.

Varv 1: 5 luftmaskor, slut ihop till en ring med en smygmaska
Varv 2: 3 luftmaskor (bildar första stolpen). Virka sedan om luftmaske-ringen: 1 stolpe, 1 luftmaska, 2 stolpar, 1 luftmaska  5 gånger vilket bildar de sex grunddelarna.
Varv 3: Byt färg. Virka om varje luftmaska: 2 st, 1 lm, 2 st, 6 gånger.
Varv 4: Virka om varje luftmaska: 7 stolpar.
Varv 5: Byt färg. Virka en fast maska i varje stolpe, samt mellan varje blomblad en fastmaska med nertag mellan två grupper om två stolpar på 3e varvet.
Varv 6: Byt färg. 1 stolpe i varje fast maska, förutom mitt på varje kronblad där man virkar 1 stolpe, 1 luftmaska, 1 stolpe i samma maska vilket bildar hörnen på hexagonen.

Det har blivit riktigt inne med dessa ”rutor” den sista tiden har jag märkt… man kan göra både gosedjur, kuddar, filtar, väskor med mera med hjälp av dessa små söta blommor – men för min del blir det nog en traditionell filt eller kudde… 🙂

Em

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )